چند روز
قبل، گروه هرزوگ و دمورن که کم کم درحال تبدیل شدن به بزرگترین گروه معماری جهان
است، از پروژه ی بزگ خود رونمایی کرد. این پروژه یک ساختمان مثلثی شکل “Le
Projet Triangle” در حومه ی پاریس است.
دلیل اینکه این بنا به صورت یک مثلث غول پیکر طراحی شده به این دلیل است که
این ساختمان سایه ی نامناسبی روی بناهای اطراف خود نیاندازد و بتواند مقدار
زیادی از انژی خورشیدی تابیده شده به خود را جذب کند، همچنین این بنا برای تامین
انرژی های داخلی خود ،با توجه به ارتفاع زیادش، از انرژی باد بهره می گیرد.
طبقه ی
اول این بنا به رستوران ها و مغازه ها اختصاص یافته است و بقیه ی طبقات مسکونی
خواهد بود. به جز طرح مدرن بنا، نحوه ی قرار گیری طبقات و تقسیم بندی آنها به شیوه
ی کلاسیک است که از برخورد خطوط افقی و عمودی در نما ایجاد می شود. این پروژه تا
پایان سال ۲۰۱۴ تکمیل خواهد شد.
شرکت
طراحی داخلی SHH
، اخیرا” وظیفه ی طراحی داخلی برای چندین شعبه از مجموعه رستوران های “مک
دونالد ” را در نقاط مختلف انگلیس بر عهده گرفته. از چند سال قبل، شعبه های
اروپایی ” مک دونالد ” ، شروع به تغییر در طراحی های داخلی خود کردند، به طوری که
هم اکنون بعضی از شعبات آن از بهترین نمونه های یک طراحی داخلی مدرن و معاصر است.
البته
شاید به نظر شما هم این همه رنگ تند که در این طراحی ها صورت گرفته بیشتر اشتهای
مشتریان را کور می کند تا اینکه آنها را تحریک به خوردن کند ، ولی این امر برای
این صورت گرفته که نسل جوانی که اکثریت مشتریان این فست فود ها را تشکیل میدهند،
تمایل بیشتری به استفاده از آنها داشته باشند، به عبارت دیگر این محل ها فقط برای
غذا خوردن نیست، بلکه محلی است که شما میتوانید در آن چند دقیقه ای را به گپ زدن
با دوستتان بپردازید . در نمونه های جدید این طراحی ها، قرار گرفتن صندلی های راحت
تر به جای صندلی های پلاستیکی قبلی ، اضافه شدن المان های طاقچه مانندی برای خوردن
غدا در همان محل ، قرار گرفتن چند دست مبل و همچنین نور پردازی های مدرن تر ، مد
نظر قرار گرفته.
+ سایت
شرکت SHH
چند
وقت پیش داشتم وبلاگ یک پزشک رو می خوندم که به
یکی از طرح های جدید شرکت Herzog
& de Meuron
برخوردم ، طرحی که خیلی وقته می خواستم دربارش بنویسم و بدلیل تنبلی و … این کار
رو نکرده بودم. این طرح برای اولین بار در نمایشگاه آسمان خراش های نیویورک مطرح
شد و همان موقع هم به خاطر ساختار عجیبش خیلی سرو صدا کرد.
این آسمان خراش دارای ۵۷ طبقه هست که هر طبقه پلان مخصوص به خودش را دارد ، به
طوری که حتی فضای ورودی هیچ کدام از دو طبقه شبیه هم نیست. تمامی این ۵۷ طبقه هم
کاربری مسکونی دارند و طوری روی هم قرار گرفته اند که هر طبقه در حکم رواقی برای
طبقه ی بالایی است، این نکته شاید مهمترین تفاوت این بنا با آسمان خراش های متداول
باشد. برای رسیدن به این منظور، ساختاری بتونی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که از
پیچیده ترین ساختار هایی است که برای یک بنای مسکونی داده شده است؛ به همین دلیل
محاسبات سازه ای این بنا را گروه مهندسین WSP Cantor Seinuk ، که در سوابقشان محاسبه ی برج آزادی آمریکا
هم دیده میشود انجام داده است.
با
ارتفاعی که این بنا خواهد داشت، خط افق نیویورک هم به شکلی که در عکس بالا مشاهده
می کنید، تغییر خواهد کرد.
اما تمامی ویژگی های این بنا در ظاهر خارجی آن خلاصه نمی شود، البته این مسئله به
وضوح مشخص است! زیرا شما برای نمای خارج یک طراحی انجام میدهید، ولی برای ۵۷ طبقه
که هیچ کدام به هم شبیه نیست باید ۵۷ طراحی متفاوت را انجام دهید؛ به همین علت و
برای اینکه در طراحی داخلی این بنا افتی دیده نشود و همچنین برای ایجاد تنوع
بیشتر، شرکت از Anish Kapoor ، مجسمه ساز هندی تبار هم برای طراحی های داخلی خود دعوت کرد که
یک نمونه از کارهای وی را در ورودی بنا مشاهده می کنید.
کل
زیر بنای این آسمان خراش، به انضمام تاسیسات و پارکینگ، در حدود ۴۰/۰۰۰ متر مربع ،
ارتفاع آن حدود ۲۵۳ متر و مصالحی که این بنا را تشکیل خواهد داد، به غیر از بتن که
در ساختار آن به کار رفته، شیشه و فولاد و آلومنیوم است. این آسمان خراش تا پایان
سال ۲۰۱۰ به بهره برداری خواهد رسید.
+ موقیت این بنا در گوگل مپ
+ برای دیدن عکس ها در اندازه ی بزرگتر روی آنها کلیک کنید
هفته ی
قبل، بعد از ۴ سال، کتابخانه ی دانشگاه پرینستون، که مساحت آن به طور تقریبی
۸۰۰۰ متر مربع است، افتتاح شد. به وضوح میشود در همان نگاه اول، خصوصیات معماری
فرانک گری را در این بنا دید : زاویه های تند که با استیل ایجاد شده، استفاده از
شیشه و آجر در بنا و البته استفاده از گچ در داخل. وی برای اینکه تصور درستی از
این همه شکل های پیچ در پیچ داشته باشد، از نرم افزار catia برای مدل سازی
استفاده کرده است. وی از رنگ های تندی هم در داخل و هم در خارج بنا استفاده کرده،
به طوری که اگر در داخل کتابخانه باشید، به طور متناوب با رنگ های سبز و نارنجی و
بنفش روبرو خواهید شد و این بازی با رنگ را، میز ها و صندلی هایی با رنگ های زرد و
سیاه و سبز و آبی تیره تکمیل میکنند.
هم اکنون
کتابخانه ی علوم طبیعی دانشگاه پرینستون آمریکا، که در محوطه ی اصلی این دانشگاه
واقع شده ، یکی از کار آمد ترین و مجهز ترین مکان ها برای تحقیقات به شمار میرود
که به لطف دسترسی های متعدد و آسانی که برای آن در نظر گرفته شده است، از بهترین
طراحی های یک مکان تحقیقاتی در سال های اخیر است. این کتابخانه شامل کلاس ها، اتاق
های اداری، قسمت مولتی مدیا که از پیشرفته ترین نمونه های ساخته شده است و
همچنین فضاهای عمومی است که در آن منابع زیست شناسی، شیمی، زمین شناسی و
علوم جغرافیایی جمع آوری و نگهداری میشود، ولی امکان اضافه شدن بخش های ریاضیات و
مهندسی هم به این مجموعه پیش بینی شده است.
البته شاید این کتابخانه با کتابخانه های معمولی تفاوت زیادی داشته باشد، چراکه
بیشتر انرژی کتابخانه بر مبنای ارائه ی الکتریکی منابع است، به طوریکه بیشتر کتاب
های آن از طریق پایگاه هایی که در کتابخانه پیش بینی شده قابل دسترسی است که شامل
کتب مرجع، پایان نامه ها، نقشه های دیجیتال و حتی ریز نمرات دانشجویان میشود.
این
طرح توسط یکی از مشهور ترین گروه های معماری دانمارک، به نام BIG
داده شده است که توسط معمار معروف دانمارکی، Bjarke Ingels
تاسیس شده، که در ارائه ی گویا و دقیق طرح هایش از بهترین ها محسوب می شود.
پروژه برای نمایشگاه جهانی شامگهای که قرار است در سال ۲۰۱۰ برگزارشود داده شده
است و در آن به صورتی افراطی، از تمامی المان هایی که بیانگر دانمارکی بودن
مجریان طرح باشد استفاده شده، به طوری که می توان آن را بخشی از خاک دانمارک به
شمار آورد.
طرح
کلی، شامل یک راهروی عظیم مارپیچ است که شرکت کنندگان و بینندگان نمایشگاه، می
توانند از بین غرفه های آن حرکت کنند، و جالب اینکه این راه ها مانند راه ها و
خیابان های دانمارک طراحی شده! در مرکز این راهرو های پیچ در پیچ، استخری بزرگ
قرار گرفته که مانند لنگر گاه های دانمارک است و در مرکز این استخر، مجسمه ای از
یک پری دریایی قرار گرفته که نمادی از دانمارک محسوب می شود و به صورت موقت و تنها
برای این غرفه، از دانمارک به چین حمل خواهد شد.
+ گروه معماری BIG
“ما برای آکادمی، محلی
ساخته ایم که هم نظر بصری و هم از نظر عملکرد، جزئی از محیط اطرافش است، مثل اینکه
تکه ای از زمین را برداشته باشید و زیرش یک ساختمان ساخته باشید”. اینها جملاتی
بود که رنزو پیانو برای وصف آکادمی علوم کالیفرنیا گفته است.
آکادمی علوم کالیفرنیا، هم یک موزه ی تاریخ طبیعی است، هم یک رصدخانه و هم محل
نگهداری بیش از ۲۰ میلیون تحقیق که از دانشمندان سراسر دنیا جمع آوری شده است.
بنای قدیمی این محوطه، شامل ۱۲ ساختمان جدا از هم بود که هم اکنون همه ی آنها توسط
ساختمانی مدرن که بر روی طبیعت محیط تاکید کرده به صورت یکپارچه درآمده. با وجود
زیربنای وسیع این مجموعه ( چیزی در حدود ۱۰/۲۰۰ متر مربع ) ، مقدار انرژی که در آن
به هدر میرود، با استفاده از آخرین تکتولوژی های ساختمانی بسیار ناچیز است.
کانسپت
این بنا، همانطور که خود رنزو پیانو به آن اشاره میکند، برداشته شدن تکه ای از
زمین و ساختن بنا در زیر این تکه است، به طوری که کمتری نا هماهنگی و بی احترامی
به طبیعت اطراف نداشته باشد؛ به طوری که حتی تمامی گیاهانی که بر روی سقف این بنا
قرار گرفته اند کاملا” طبیعی هستند.
تپه
هایی که روی سقف به صورت گنبد هایی قرار گرفته شده که حداکثر شیبش ۶۰ درجه است،
تنها برای زیبایی ظاهری بنا نیست. این تپه ها هم نقش یک افلاک نما را بازی میکند و
هم برای نورگیری داخل استفاده می شود؛ علاوه بر آنها این تپه های گنبد مانند به
وابستگی بین زمین و علوم زیستی جانداران اشاره دارد و این بنا به وسیله ی آنها
مقدار زیادی از انرژی اش را ذخیره می کند. در حقیقت این تپه ها در روی سقف مانند
دو بادگیر عمل می کنند، یعنی با به گردش درآوردن هوا در داخل ساختمان، هوای خنک را
داخل محوطه ی اصلی داخل بنا می کنند و به این وسیله در مصرف انرژی تا حدود
زیادی صرفه جویی می شود.
سقف
این بنا با ۶ اینچ خاک پوشانده شده است. این کار علاوه بر اینکه باعث میشود این
سقف، عایق بسیار خوبی در برابر دما باشد ( به طوری که دمای داخل بنا ۱۰ درجه خنک
تر از دمای خارج است )، عایق بسیار مناسبی برای صدا هم هست ( این سقف فرکانس صدا
ها را تا ۴۰ دسیبل کاهش می دهد ). علاوه بر همه ی اینها، این سقف با جذب ۹۸ درصد
از آب بارندگی های احتمالی ، آب لازم برای آبیاری گیاهان را در تمام طول سال تامین
میکند.
هدف
رنزو پیانو این بوده تا با ساختن بنای شفاف، ارتباط بین این ساختمان و محیط اطرافش
را به بهترین وجه به بینندگان القا کند، برای همین “شیشه” در دیوار های خارجی این
بنا به مقدار بسیار زیادی مورد استفاده قرار گرفته که به بینندگان این امکان را
میدهد تا از بین دیواره های آن، به تماشای موزه ای که در داخل وجود دارد بپردازند.
Museums
are not usuallytransparent,
they are opaque, they are closed. They are like a kingdomof darkness,
and you are trapped inside. You don’t see where you are.
But here we are
in the middle of a beautiful park, Golden Gate Park, soyou want to
look out and know where you are. Renzo Piano
حتما”
لازم نیست شما یک کاربر اینترنتی باشید تا بدانید “گوگل” ، هیچ گاه یک کمپانی عادی
نبوده و گویا هیچ وقت هم نخواهد بود. این شرکت همین امروز گوشی هایی با سیستم عامل
خاص خودش را عرضه کرد، چند روز پیش با مرورگرش کاربران اینترنتی را مشغول
کرد ، چند وقت پیش برای پوشش تصاویر هوایی، ماهواره اش را به فضا پرتاب کرد و حالا
با طراحی دفاتر خود، نوع جدیدی از معماری دفاتر اداری را به جهان معرفی میکند. این
شرکت اخیرا” دفتر جدید خود را در زوریخ سوئیس که برای مهندسان و کارکنانش در نظر
گرفته، افتتاح کرده است، جایی که با وجود راحتی و آسایش فوق العاده اش، محلی
فعال و پویاست.
شاید
بتوان در یک کلمه همه ی خصوصیات این دفتر را خلاصه کرد : انعطاف پذیری. این دفتر
در عین اینکه محلی بسیار عملکرد گراست ( مثلا” به جای استفاده از پله، از سرسره ای
که در تصویر مشاهده می کنید استفاده شده )، سعی در ایجاد بهترین محیط ممکن برای
کارمندان هم کرده است، محیطی که کارمندان شاید در خانه های خودشان هم نداشته
باشند.
یک گروه معماری به همراه گروهی متخصص، روی تمامی جنبه های این دفتر به صورت وسیعی
کار کرده اند و بهترین محیطی که می توان برای یک دفتر تصور کرد را خلق کرده اند؛
آنها با شعار ” میتوان کار و بازی را همزمان انجام داد”، به این طراحی رسیده اند.
این گروهمعماران بهترین راه برای شکوفایی خلاقیت و نوآوری را کار در محلی می دانند
که انسان آنجا را مانند خانه ی خود راحت و امن بداند. حتی کتابخانه ی این مرکز هم
چیزی کمتر از اتاق بازی ندارد و جلسات در جایی برگزار می شود که اگر ساعت ها هم
طول بکشد، ذره ای احساس خستگی نخواهید کرد.
بیلبورد
های تبلیغاتی، و چگونگی رابطه ی آنها با محیط اطرافشان، وقتی کنار اتوبان یا یک
جاده ای قرار می گیرند، چیزیست که همواره هم به صورت تئوری و هم به صورت عملی،
مورد آزمایش قرار گرفته، مخصوصا” در جاهایی که به اهمیت تبلیغات بیلبوردی پی برده
شده و حتی کناراتوبان هایی که ماشین ها با سرعت زیاد در حال عبور هستند هم از این
تبلیغات استفاده می شود. برای مثال، یکی از معماران آمریکایی به نام
Robert Venturi ، اخیرا” طرحی از یک پمپ
بنزین ارائه داده که بر اساس این اصول ساخته شده است؛ وی این طرح را بعد از
تحقیقاتی که پیرامون شکل ظاهری ساختمان ها و سازه ها، از دید ناظری متحرک داده، به
طوری که این پمپ بنزین که از چندین دانه ی چتر مانند تشکیل شده است، در حین حرکت
شبیه گروهی از پرندگان یا تکه هایی از ابر، در خط افق، بین زمین و آسمان می شود.
اما
خود سازه ای که این چتر ها را تشکیل داده ، سازه ای بسیار مدرن و قوی، مبتنی بر
پایه هایی با قطر بسیار کم است ، اگرچه بنا بر نوع خاک منطقه، پی ای به عمق ۱۵ متر
برای قرار گرفتن این ستون ها در نظر گرفته شده؛ همینطور شکل موج داری که از کنار
هم قرار گرفتن این عناصر به وجود می آید، به بیننده حسی از سرعت و حرکت منتقل می
کند. مساحتی که این چتر ها پوشش میدهند چیزی حدود ۳۴۵ متر مربع است